Vedtægter for Energiforeningen Sydthy
§ l. Foreningens navn og hjemsted.
Foreningens navn er Energiforening Sydthy med hjemsted på formandens adresse.
§ 2. Foreningens formål og opgaver
Foreningen er ikke for eller imod opstilling af Vedvarende Energi (VE)-anlæg i foreningens område.
Foreningens hovedformål er at organisere borgerne i området, således at foreningens medlemmer får mest
mulig medbestemmelse på planlægningen af energianlæg i området.
Foreningen vil derfor undersøger behov, ønsker og muligheder for VE-anlæg i lokalområdet og søger at
sikre, at lokalområdet får det bedst mulige grundlang for at beslutte sig for MULIGE VE-anlæg i vores
område.
Det er herunder foreningens formål, at ejerskabet til VE-anlæggene skal placeres i en erhvervsdrivende fond.
Fondens overskud skal anvendes til almennyttigt formål, således at fordele ved energianlægget kommer flest
mulige borgere i lokalområdet til gode.
Foreningens underformål vil være, at:
sikre så stor en del som muligt af overskuddet fra VE-anlæg, kommer lokalsamfundet til gavn, hvis
der skal opføres VE-anlæg i lokalområdet.
sikre medlemmernes medbestemmelse på VE-anlægs størrelse, placering og ejerskabsmodel,
gennem brede lokaldemokratiske processer. Dette ved anvendelse af afstemninger blandt foreningens
medlemmer. Sådanne spørgsmål afgøres ved kvalificeret flertal.
Sikre ejerskabet til de lokale andele bliver organiseret på en måde, således at lokale, der indskyder
penge i de lokale VE-anlæg, ikke hæfter eller risikerer noget udover deres indskud.
sikre at foreningen har bestemmelser, der angiver, hvorledes den lokale "almennyttige" fonds
overskud anvendes til lokal udvikling i de 3 landsbyer og det bredere opland.
arbejde for at VE-anlægs placering, størrelse og ejerskab model opnår bredes mulig opbakning
blandt borgerne i Vestervig, Bedsted og Hurup og i deres opland.
sikre finansiering til de ejerandele, der placeres i den "almennyttige" fond.
sikre rammer for, at den erhvervsdrivende fonds drift og for, at den kan blive del af et
Borgerenergifællesskab til gavn for foreningens lokale medlemmer.
Sikre at varme-/kulde-produktion samt øvrig behov og muligheder for strategisk energiplanlægning
indgår i udviklingen af VE-anlæg i foreningens arbejde.
sikre et godt samarbejde med Thisted Kommune.
§ 3. Medlemskab og kontingent
Som aktive medlemmer med stemmeret til foreningens generalforsamling kan optages enhver person over 18
år med bopælsadresse i de tre landsbyer og deres opland, og som har lyst og vilje til at støtte op om
foreningens formål.
Personer med tilknytning til lokalområdet, men med adresse uden for dette, kan optages som passive
medlemmer med ret til at deltage i generalforsamlingen uden stemmeret, ligesom de ikke er valgbare til
bestyrelsen. Foreninger kan også optages som passive medlemmer.
Ved indmeldelse i foreningen oplyses navn og adresse samt mail. Hvis et medlem skifter adresse eller får en
ny mailadresse, meddeles det til foreningen. Ingen af foreningens medlemmer betaler for nuværende
kontingent.
Generalforsamlingen kan vælge at udvide medlemskredsen til andre lokalområder, der berøres af et lokalt
VE-anlæg.
§ 4. Generalforsamling, dagsorden og valg af bestyrelse
Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Der afholdes ordinær generalforsamling hvert år i
januar eller februar måned. Indkaldelse skal ske med mindst 4 ugers varsel pr. mail og/eller elektronisk
opslag til medlemmerne. Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende
punkter:
1.Valg af dirigent og 2 stemmetællere.
2.Aflæggelse og drøftelse af bestyrelsens årsberetning.
3.Aflæggelse af regnskab.
4.Behandling af indkomne forslag.
5.Valg til bestyrelsen – første gang 1 år efter stiftelsen af foreningen. Roterende valg med to
bestyrelsesmedlemmer på valg hvert år.
6.Valg af 2 suppleanter.
7.Valg af 1-2 revisorer.
8.Eventuelt.
Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der ikke må være medlem af bestyrelsen.
Forslag til behandling på en ordinær generalforsamling skal være formanden i hænde senest 4 uger før
generalforsamlingen. Endelig dagsorden udsendes til medlemmerne pr. mail og/eller elektronisk opslag
senest 7 dage før generalforsamlingen.
Generalforsamlingen kan kun træffe beslutning om sager, der er optaget på dagsordenen.
Generalforsamlingen er beslutningsdygtig, når den er lovligt indkaldt. Beslutninger træffes ved almindeligt
flertal.
Alle med et aktivt medlemskab af foreningen har stemmeret. Der kan ikke på generalforsamlingen stemmes
ved fuldmagt eller brev. Afstemninger kan foretages ved håndsoprækning. Ved personvalg foretages dog altid
skriftlig afstemning, hvis der er opstillet flere kandidater, end der skal vælges. Skriftlig afstemning foretages
endvidere, hvis dirigenten eller mindst 5 medlemmer ønsker det.
Ved spørgsmål der angår størrelse placering eller ejerskabsmodellen, anvendes et krav om kvalificeret flertal
på 2/3. Således skal 2/3 af de afgivne stemmer være enige for at et forslag bliver vedtaget.
Generalforsamlingen kan vælge at sådanne spørgsmål kan sendes til afstemning pr. mail blandt foreningens
medlemmer, for at sikre en hurtig og smidig proces, frem imod de løsninger, der giver de største fordele og
de mindste gener. Ved mail-afstemning anvendes en frist for stemmeafgivelse på 2 uger.
Valg af bestyrelse og suppleanter
Foreningens bestyrelse består af op til 6 medlemmer, og op til 2 suppleanter.
Foreningen forpligter sig på at tilstræbe, at alle 3 landsbyer er repræsenteret i bestyrelsen.
Ved valg til bestyrelsen vil et landsby uden repræsentation i bestyrelsen derfor automatisk få indvalgt den
kandidat fra landsbyen med højest stemmetal uafhængigt af stemmetallet på kandidater fra de andre
landsbyer.
Alle aktive medlemmer på generalforsamlingen kan stemme på op til 2 af de opstillede kandidater. Herefter
vælges 2 suppleanter. Suppleanterne vælges for et år.
Såfremt der ikke er opstillet flere kandidater end det antal, der skal vælges, er de opstillede kandidater valgt
uden afstemning.
Dirigenten instruerer om afstemningsregler.
Den valgte bestyrelse træder i funktion umiddelbart efter generalforsamlingen.
Efter en generalforsamling udarbejder bestyrelsen et referat, der som udgangspunkt tilsendes medlemmerne
pr. e-mail senest 1 uge efter generalforsamlingen.
Den erhvervsdrivende fond
Ved oprettelse af den erhvervsdrivende fond, afholdes snarest en ny generalforsamling. På denne
generalforsamling, konstitueres en 7-mands-bestyrelse for fonden. De 3 vælges blandt foreningens
medlemmer,. Disse 3 kommer samtidig til at afløse og udgøre foreningens bestyrelse.
Efter 3 års virke vil de 3 foreningsvalgte medlemmer løbende komme på valg med 1 om året.
De øvrige 4 udpeges efter objektive kriterier blandt organisationer eller folk uafhængige af foreningen. Det
tilstræbes, at de 4 uafhængige medlemmer bibringer fonden faglige kompetencer og lokalpolitisk forankring.
§ 5. Ekstraordinær generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når formanden eller et flertal i bestyrelsen finder det nødvendigt,
eller når mindst 1/4 af de almindelige medlemmer skriftligt kræver det og samtidig meddeler de emner, som
kræves behandlet af generalforsamlingen.
Generalforsamlingen afholdes senest 4 uger efter, at begæringen herom er fremsat.
Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er 2 uger. Beslutninger træffes på tilsvarende
måde som for ordinær generalforsamling.
§ 6. Foreningens daglige ledelse
Foreningens daglige ledelse udgøres af bestyrelsen. Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med
nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger. Senest 14 dage efter nyvalg til bestyrelsen
afholdes konstituerende møde, hvor bestyrelsen blandt sine medlemmer vælger formand, næstformand,
kasserer og evt. sekretær.
Formanden – og i dennes fravær næstformanden – indkalder til og leder bestyrelsens møder. Indkaldelse til
møderne sker, når formanden skønner det nødvendigt, eller hvis mindst 3 medlemmer af bestyrelsen
fremsætter ønske om det overfor formanden.
Indkaldelse sker skriftligt og med angivelse af dagsorden. Der udarbejdes referat af bestyrelsesmøderne.
Referatet skal godkendes af bestyrelsen og vil herefter være tilgængeligt på foreningens
hjemmeside/Facebook-side.
Bestyrelsen træffer sine beslutninger ved almindelig stemmeflerhed. Står stemmerne lige, er formandens
stemme afgørende.
Bestyrelsen holder løbende medlemmerne orienteret. Det sker dels med nyhedsbreve pr. e-mail til
medlemmerne og dels på foreningens hjemmeside/Facebook side.
Bestyrelsen holder medlemsmøder, når den ønsker at orientere og drøfte særlige spørgsmål med
medlemmerne. I invitationen angives, hvilke spørgsmål, der er tale om. Ligeledes kan bestyrelsen fremlægge
forslag til mail-afstemning blandt medlemmerne når bestyrelsen finder forslagene parate til afgørelse.
Hvis mindst 20 medlemmer skriftligt opfordrer bestyrelsen til at holde et medlemsmøde og med angivelse af
en dagsorden, skal bestyrelsen indkalde hertil inden 14 dage.
§ 7. Økonomi
Eventuelle udgifter i forbindelse med foreningens drift afholdes ved tilskud fra fonde og virksomheder,
sponsorater samt ved midler indtjent ved diverse aktiviteter. Foreningens medlemmer betaler derfor for
nuværende ikke kontingent.
§ 8. Tegningsregel
Foreningen tegnes af bestyrelsesformanden i forening med et bestyrelsesmedlem eller af 3 medlemmer af
bestyrelsen.
§ 9. Hæftelse
Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, foreningen, eller
dens repræsentanter måtte indgå, medmindre hvert enkelt medlem på forhånd har indvilget på vegne af deres
husstand med deres underskrift.
§ 10. Vedtægtsændringer
Nærværende vedtægter kan ændres, når forslag herom er optaget på dagsordenen for en ordinær eller
ekstraordinær generalforsamling.
Vedtægtsændringer kræver flertal blandt de fremmødte, stemmeberettigede medlemmer.
Vedtægtsændringer træder i kraft, med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på.
§ 11. Eksklusion
Hvis et flertal i bestyrelse vurderer, at et medlem aktivt modarbejder foreningens hovedformål, har
bestyrelsen ret til øjeblikkeligt at ekskludere medlemmet.
§ 12. Opløsning af foreningen
Foreningens opløsning kræver vedtagelse af to på hinanden følgende generalforsamlinger inden for 30 dage
og med mindst 14 dages mellemrum. Ved den første generalforsamling kræves et kvalificeret flertal blandt
de fremmødte, stemmeberettigede medlemmer. Ved den sidste generalforsamling kræves kun simpelt flertal.
Den sidste generalforsamling beslutter, hvordan en eventuel formue skal anvendes, idet foreningens midler
skal anvendes i det geografiske område: Vestervig, Bedsted og Hurup og landsbyernes opland, og idet
formuen ikke kan udloddes direkte til foreningens medlemmer
Energiforeningen Sydthy
Stationsvej 2 7755 Bedsted, Danmark
+45 40209464
CVR: 44252945
energiforeningensydthy@gmail.com